Intrepid och Growler

söndag 20 maj 2012, NewYork, USA

USS Intrepid – Tjänstgöring 16 aug 1943 – 22 april 1974

USS Growler – I tjänst 15 april 1958 – 1 augusti 1980

Vi vaknar upp lite efter klockan åtta och dagens mål är att bege oss till södra Manhattan och Ground Zero men vid en titt ut genom fönstret konstaterar vi att vi får revidera våra planer då det regnar.

Frukost på hotellet och vi bestämmer oss för att bege oss nästa 70 år tillbaka i tiden. Vad ska vi då göra? Joo, vi ska ta sikte på Pier 86 som ligger vid 46 St West och hangarfartyget USS Intrepid och även ubåten USS Growler.

USS Intrepid sjösattes 1943 och var således med i andra världskrigen. USS Intrepid deltog även i  Vietnamnkriget och i slutet på eran var uppdraget som återhämtningsfartyg för rymdfärderna Mercury och Gemeni. Dessa rymdfärder var viktiga i kampen med Sovjetunionen om att komma först till månen.

Trångt på USS Growler

Vi lämnar hotellet vid 10-tiden och vi lånar var sitt paraply då det fullständigt vräker ner. Det tar en dryg halvtimma att gå till Pier 86 och vi bestämmer oss tämligen omgående för att betala inträde och gå ombord på de båda fartygen. USS Growler blir första anhalten eftersom det fortfarande regnar ordentligt och att merparten av tiden är inne i ubåten.

Vi är mäkta imponerade av att hela båten i princip är ”öppen” för besökare vilket inte är fallet på Marinmuseet i Karlskrona. Ubåtslivet är inget för mig då livet ombord måste varit tufft. Besättningen levde trångt och seglatserna varade ofta i tre till fyra månader. Utrymmena är inte speciellt generösa och värmen påtaglig. Att sova med torpeder fick en helt ny innebörd. Tufft som gäst men än tuffare som besättningsman.

Att sova med torpeder

Vi tillbringar nästan en timma ombord innan vi lämnar för ett än mer intressant ombord på hangarfartyget.

Väl uppe på pieren igen så har vädret inte förändrats speciellt mycket, regnandet fortsätter och jag börjar bli blöt om fötterna men tur att det är hyfsat varmt i alla fall.

Vi tar trapporna up till övre däck som är platsen för start och landning och det är riktigt många flygplan som visas upp för besökarna.

F16 Fighting Falcon

Imponerande är att det finns relativt moderna stridsflygplan och tänker först och främst på F16 Fighting Falcon från 1978. Jag har inte koll på hur många flygplan som finns uppställda men lite häftigt att det även finns några gamla Sovjetiska stridsflygplan som MiG 17 och en MiG 21 (Polsk kärra).

En Israelisk Kfir C-2 fann också att beskåda och även ett flertal helikoptrar och andra gamla historiska stridsflygplan.

Grumman F14 Tomcat

Några mer kända flygplan är Grumman F14 Tomcat och F-4N Phantom som de flesta känner igen från den klassiska filmen Top Gun.

Regnet lättar lite men tilltar efter en halvtimma och vi bestämmer oss för att gå in i fartget där det inte regnar. Lite blöta är vi men inte värre än att vi fortsätter den historiska rundan på ett av andra världskrigets mest aktiva hangarfartyg som deltog i flera strider under Stillahavskriget och framgångsrikt deltog i slaget om Leytebukten i oktober 1944.

USS Intrepid – Legomodell i scala 1:40

Fartyget är otroligt stort och det finns flera utställningar uppställda. En mindre ”biosal” som det visas olika filmer från andra världskriget och andra händelser som USS Intrepid medverkat i. Mycket intressant.

Det finns en fantastisk Legomodell i skala 1:40 som är otroligt välbyggd. Vilket jobb att få det så detaljerat.

Skönt att slippa regnet en stund.

Mercury kapsel Replica – Kapsel från Aurora 7 från 1962

En annan intressant del är delen med rymdtema och häftigt att se repliker av kapslarna som austronauterna återvände till jorden igen efter sina upplevelser i rymden.

Kapslarna är inte speciellt stora och det måste varit trångt och förmodligen varmt att vistas i detta utrymme. Kapseln var för endast en person och utrymmet var endast 1,7 kubikmeter.

Christina imponerad av USS Intrepid

Vi går run på i princip allt som är öppet på fartyget och ett av de mest intressanta delarna är at gå upp i tornet och till bryggan.

Det finns personal som svara på frågor och det verkar som alla tjänstgjort på fartyget. Lite roligt blir det när vi är nästan högst upp och får frågan om vu undrar något. Jag svarar att vi är imponerade av vilka fartyg USA har varpå han svarar ”Ni har ju också stora mäktiga krigsfartyg”. Näe svara jag, Sverige har inga fartyg av denna storlek varpå han svarar lite försynt ”Oh, förlåt, jag trodde ni var Ryssar”.

Glenn har en trevlig dag på däck på USS Intrepid

Nästa fyra timmar senare lämnar vi USS Intrepid och det regnar än mer nu och vi bestämmer oss först äta en lättare lunch innan vi går till hotellet. Vi käkar en McD på vägen tillbaka till hotellet.

Rejält genomblöta vilar vi på hotellrummet samtidigt som vi torkar våra skor i hårfönen. Kanske inte det bästa att torka skor i hårfön men det enda alternativet. Vi ”värmer” upp oss med lite whiskey.

Christina nöjd med kvällens middag

Vi vilar ut och dra,år halv fem så har det slutat regna och vi lämnar hotellet för att bara strosa omkring utan riktigt mål för kvällen. Riktigt skönt att befinna sig på Manhattan och bara njuta av situationen.

Vi äter en härligt god middag i lugn och ro med bra service. Förrätt och middag duger gott denna kväll och amerikansk biff är inte fel och till detta njuter vi av gott vin, naturligtvis amerikanskt vin.

Efter middagen är dags för att åter igen bege oss till hotellet men vi hinner med en tur förbi Times Square och på vägen hem passerar vi vi bland annat Victoria Secret och får även se entrén till ”Late show with David Lettermann”.

Late show med David Letterman

Senare på kvällen får vi uppleva ett riktigt åskväder och det är en speciell känsla då åskknallarna som kommer från södra Manhattan ”studsar” mellan alla höga byggnader och det går inte att skriva hur det låter när det mullrar. En annorlunda upplevelse.

Efter en regnig men riktigt intressant och trevlig kväll är vi tillbaka på hotellet lite efter kl. 23. Dagen blev inte som vi planerat men vi är väldigt nöjda med dagen.

Victoria´s Secret på 1328 Broadway New York

See you!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *